Aan deze website wordt momenteel gewerkt

Publicaties 

  • Brons, L. (2010). Bestendiging van de GRIP- en GLANS-cursussen in de praktijk. Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
  • Cramm, J. M., Strating, M. M. H., Vreede, P. L. de, Steverink, N., & Nieboer, A. P. (2012). Validation of the self-management ability scale (SMAS) and development and validation of a shorter scale (SMAS-S) among older patients shortly after hospitalization. Health and Quality of Life Outcomes, 10(9).
  • Frieswijk, N., Steverink, N., Buunk, B.P., and Slaets, J.P.J. (2006). The effectiveness of a bibliotherapy in increasing the self-management ability of slightly to moderately frail older people. Patient Education and Counseling, 61, 219-227. Doi:10.1016/j.pec.2005.03.011
  • Frieswijk, N., Dijkstra, P., Steverink, N., Buunk, B.P., & Slaets, J.P.J. (2004). Grip op het leven: genieten van het ouder worden. Utrecht: Het Spectrum.
  • Goedendorp, M. M., Kuiper, D., Reijneveld, S. A., Sanderman, R., & Steverink, N. (2017). Sustaining program effectiveness after implementation: the case of the Self-Management of Well-being group intervention for older adults. Patient Education and Counseling, 100(6), 1177-1184.
  • Goedendorp, M. M. & Steverink, N. (2017a). “GRIP&GLANS met elkaar”: een Zelfmanagement-van-Welbevinden interventie gericht op het versterken van informele groepen ouderen. Paperpresentatie op het 14e Nationaal Gerontologiecongres, Ede, 3 november 2017.
  • Goedendorp, M. M., & Steverink, N. (2017b). Interventions based on self-management of well-being theory: Pooling data to demonstrate mediation and ceiling effects, and to compare formats. Aging & Mental Health, 21(9), 947-953.Doi: 10.1080/13607863.2016.1182967
  • Goedendorp, M. M., Steverink, N., & De Greef, M. (2016). Community Wise: Stimulating physical vitality, resilience, and social vitality as components of positive health of habitants of neighborhoods with low socio-economic status. ZonMw project (Nr. 531001307, looptijd 2016-2020). Groningen: GRIP&GLANS Programma.
  • Huizinga, D.C. (2012). Het bereiken van potentiële GLANS-cursisten: waarom 55+ vrouwen aldan niet de intentie hebben om deel te nemen aan de GLANS-cursus. Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
  • Kremers, I. P., Steverink, N., Albersnagel, F. A., & Slaets, J. P. J. (2006). Improved self-management ability and well-being in older women after a short group intervention. Aging & Mental Health, 10(5), 476-484. Doi: 10.1080/13607860600841206B1
  • Kremers, I. P., Steverink, N., Albersnagel, F. A., & Slaets, J. P. (2007). Single older women who applied for the giving life more lustre course: Are they the target group that was aimed for?. Educational Gerontology, 33(1), 45-61.
  • Kuiper, D., Goedendorp, M. M., Sanderman, R., Reijneveld, S.A., & Steverink, N. (2015). Identifying the determinants of use of the G&G interventions for older adults in health and social care: protocol of a multilevel approach. BMC Research Notes, 8, 296. Doi: 10.1186/s13104-015-1262-1
  • Kuiper, D., Goedendorp, M. M., & Steverink, N. (2015). Contact houden met elkaar: een onderzoek naar informele sociale steunstructuren na de GRIP&GLANS groepscursus. Utrecht: Movisie. 
  • Kuiper, D., Goedendorp, M. M., Stewart, R. E., Reijneveld, S. A., Sanderman, R., & Steverink, N. (2017). Pace and determinants of implementation of the self-management of wellbeing group intervention: a multilevel observational study. Manuscript under review.
  • Schuurmans, H., Steverink, N., Frieswijk, N., Buunk, B.P., Slaets, J.P.J., and Lindenberg, S. (2005). How to measure self-management abilities in older people by self-report. The development of the SMAS-30.
  • Steverink, N. (2006). Het eigen leven een beetje meer GLANS geven: kunnen eenzame 55+ vrouwen dat leren? Een onderzoek naar het effect van een psycho-educatieve groepscursus ter bevordering van zelf-managementvaardigheden en welbevinden en vermindering van eenzaamheid. Interne publicatie. Groningen: UMCG/RUG.
  • Steverink, N. (2009a). Gelukkig en gezond ouder worden: welbevinden, hulpbronnen en zelfmanagementvaardigheden. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie, 40, 244-252.
  • Steverink, N. (2009b). Self-Management Ability Scale (SMAS-30), versie 2, December 2009. 
  • Steverink, N. (2014). Successful development and aging: theory and intervention. In N.A. Pachana & K. Laidlaw (Eds). The Oxford Handbook of Clinical Geropsychology (pp. 84-103). Oxford: Oxford University Press. Doi: 10.1093/oxfordhb/9780199663170.013.028
  • Steverink, N., & Kempen, G.I.J.M. (1998). Het toekomstperspectief van ouderen: een theoretisch-empirische verkenning. Tijdschrift Gerontologie & Geriatrie, 29, 196-204.
  • Steverink, N., & Kuiper, D. (2014). De implementatie van de GRIP&GLANS-cursussen: een zelfmanagement-cursusaanbod voor ouderen gericht op eigen regie en welbevinden. Intern eindrapport voor subsidiegever ZonMw/projectnummer 313010401. Groningen: GRIP&GLANS Programma UMCG/RUG.
  • Steverink, N., Lindenberg, S., & Slaets, J. P. J. (2005). How to understand and improve older people’s self-management of wellbeing. European Journal of Ageing, 2, 235-44.
  • Steverink, N., Westerhof, G.J., Bode, C., & Dittmann-Kohli, F. (2001). The personal experience of aging, individual resources, and subjective well-being. Journals of Gerontology: Psychological Sciences, 56B, P364-P373.
  • Ter Avest, E. (2015). Blijvende sociale contacten na afloop van de GRIP&GLANS groepscursus. Een verbetering van zelfmanagementvaardigheden, welbevinden en eenzaamheid? Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
  • Timmer, S. (2015). Het implementeren van de GRIP&GLANS-groepscursus in de zorg- en welzijnssector: een onderzoek naar de bevorderende en belemmerende factoren. Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
  • Van Weerden, N.G. (2013). De GLANS-schijf. Een onderzoek naar het gebruik van de GLANS-schijf tijdens de GRIP&GLANS-groepscursus. Groningen: Masterscriptie Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
  • Witteveen, R. (2015). Grip op implementatie van de GRIP&GLANS groepscursus: De belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van de GRIP&GLANS groepscursus in gemeenten nader bekeken. Groningen: Masterscriptie Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.