Publicaties.


Brons, L. (2010). Bestendiging van de GRIP- en GLANS-cursussen in de praktijk. Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
Cramm, J. M., Strating, M. M. H., Vreede, P. L. de, Steverink, N., & Nieboer, A. P. (2012). Validation of the self-management ability scale (SMAS) and development and validation of a shorter scale (SMAS-S) among older patients shortly after hospitalization. Health and Quality of Life Outcomes, 10(9). Http://www.hqlo.com/content/10/1/9.
Frieswijk, N., Steverink, N., Buunk, B.P., and Slaets, J.P.J. (2006). The effectiveness of a bibliotherapy in increasing the self-management ability of slightly to moderately frail older people. Patient Education and Counseling, 61, 219-227. Doi:10.1016/j.pec.2005.03.011
Frieswijk, N., Dijkstra, P., Steverink, N., Buunk, B.P., & Slaets, J.P.J. (2004). Grip op het leven: genieten van het ouder worden. Utrecht: Het Spectrum.
Goedendorp, M. M., Kuiper, D., Reijneveld, S. A., Sanderman, R., & Steverink, N. (2017). Sustaining program effectiveness after implementation: the case of the Self-Management of Well-being group intervention for older adults. Patient Education and Counseling, 100(6), 1177-1184. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2017.01.006
Goedendorp, M. M. & Steverink, N. (2017a). “GRIP&GLANS met elkaar”: een Zelfmanagement-van-Welbevinden interventie gericht op het versterken van informele groepen ouderen. Paperpresentatie op het 14e Nationaal Gerontologiecongres, Ede, 3 november 2017.
Goedendorp, M. M., & Steverink, N. (2017b). Interventions based on self-management of well-being theory: Pooling data to demonstrate mediation and ceiling effects, and to compare formats. Aging & Mental Health, 21(9), 947-953.Doi: 10.1080/13607863.2016.1182967
Goedendorp, M. M., Steverink, N., & De Greef, M. (2016). Community Wise: Stimulating physical vitality, resilience, and social vitality as components of positive health of habitants of neighborhoods with low socio-economic status. ZonMw project (Nr. 531001307, looptijd 2016-2020). Groningen: GRIP&GLANS Programma.
Huizinga, D.C. (2012). Het bereiken van potentiële GLANS-cursisten: waarom 55+ vrouwen aldan niet de intentie hebben om deel te nemen aan de GLANS-cursus. Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
Kremers, I. P., Steverink, N., Albersnagel, F. A., & Slaets, J. P. J. (2006). Improved self-management ability and well-being in older women after a short group intervention. Aging & Mental Health, 10(5), 476-484. Doi: 10.1080/13607860600841206B1
Kremers, I. P., Steverink, N., Albersnagel, F. A., & Slaets, J. P. (2007). Single older women who applied for the giving life more lustre course: Are they the target group that was aimed for?. Educational Gerontology, 33(1), 45-61.
Kuiper, D., Goedendorp, M. M., Sanderman, R., Reijneveld, S.A., & Steverink, N. (2015). Identifying the determinants of use of the G&G interventions for older adults in health and social care: protocol of a multilevel approach. BMC Research Notes, 8, 296. Doi: 10.1186/s13104-015-1262-1
Kuiper, D., Goedendorp, M. M., & Steverink, N. (2015). Contact houden met elkaar: een onderzoek naar informele sociale steunstructuren na de GRIP&GLANS groepscursus. Utrecht: Movisie. https://www.movisie.nl/publicaties/contact-houden-elkaar
Kuiper, D., Goedendorp, M. M., Stewart, R. E., Reijneveld, S. A., Sanderman, R., & Steverink, N. (2017). Pace and determinants of implementation of the self-management of wellbeing group intervention: a multilevel observational study. Manuscript under review.
Schuurmans, H., Steverink, N., Frieswijk, N., Buunk, B.P., Slaets, J.P.J., and Lindenberg, S. (2005). How to measure self-management abilities in older people by self-report. The development of the SMAS-30. Quality of Life Research, 14, 2215-28.
Steverink, N. (2006). Het eigen leven een beetje meer GLANS geven: kunnen eenzame 55+ vrouwen dat leren? Een onderzoek naar het effect van een psycho-educatieve groepscursus ter bevordering van zelf-managementvaardigheden en welbevinden en vermindering van eenzaamheid. Interne publicatie. Groningen: UMCG/RUG.
Steverink, N. (2009a). Gelukkig en gezond ouder worden: welbevinden, hulpbronnen en zelfmanagementvaardigheden. Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie, 40, 244-252.
Steverink, N. (2009b). Self-Management Ability Scale (SMAS-30), versie 2, December 2009. Beschikbaar via: http://www.nardisteverink.nl/index.php?content=materials
Steverink, N. (2014). Successful development and aging: theory and intervention. In N.A. Pachana & K. Laidlaw (Eds). The Oxford Handbook of Clinical Geropsychology (pp. 84-103). Oxford: Oxford University Press. Doi: 10.1093/oxfordhb/9780199663170.013.028
Steverink, N., & Kempen, G.I.J.M. (1998). Het toekomstperspectief van ouderen: een theoretisch-empirische verkenning. Tijdschrift Gerontologie & Geriatrie, 29, 196-204.
Steverink, N., & Kuiper, D. (2014). De implementatie van de GRIP&GLANS-cursussen: een zelfmanagement-cursusaanbod voor ouderen gericht op eigen regie en welbevinden. Intern eindrapport voor subsidiegever ZonMw/projectnummer 313010401. Groningen: GRIP&GLANS Programma UMCG/RUG.
Steverink, N., Lindenberg, S., & Slaets, J. P. J. (2005). How to understand and improve older people’s self-management of wellbeing. European Journal of Ageing, 2, 235-44.
Steverink, N., Westerhof, G.J., Bode, C., & Dittmann-Kohli, F. (2001). The personal experience of aging, individual resources, and subjective well-being. Journals of Gerontology: Psychological Sciences, 56B, P364-P373.
Ter Avest, E. (2015). Blijvende sociale contacten na afloop van de GRIP&GLANS groepscursus. Een verbetering van zelfmanagementvaardigheden, welbevinden en eenzaamheid? Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
Timmer, S. (2015). Het implementeren van de GRIP&GLANS-groepscursus in de zorg- en welzijnssector: een onderzoek naar de bevorderende en belemmerende factoren. Groningen: Masterthese Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
Van Weerden, N.G. (2013). De GLANS-schijf. Een onderzoek naar het gebruik van de GLANS-schijf tijdens de GRIP&GLANS-groepscursus. Groningen: Masterscriptie Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.
Witteveen, R. (2015). Grip op implementatie van de GRIP&GLANS groepscursus: De belemmerende en bevorderende factoren bij de implementatie van de GRIP&GLANS groepscursus in gemeenten nader bekeken. Groningen: Masterscriptie Sociologie, Rijksuniversiteit Groningen.

Van wetenschap
naar praktijk.


Het GRIP&GLANS Programma richt zich op het versterken van de eigen regie (GRIP) en het welbevinden (GLANS) van mensen in de tweede levenshelft. Het programma omvat zowel fundamenteel onderzoek als het toepassen en implementeren in de praktijk van de onderzoeksresultaten.


Lees meer